Enkel en voet

Wat is hallux valgus

Een hallux valgus betekent een scheefstand is van de grote teen. Hierdoor wordt de binnenzijde van de voorvoet progressief meer prominent en kan er een knobbel of bunion ontstaan op deze plaats. Dit komt door een instabiliteit ter hoogte van de middenvoetgewricht.

Dit houdt in dat de de huid rood, dik en gevoelig kan worden door de druk en wrijving die hierop ontstaat.

[popup_anything id="1486"]

Klachten

Veel mensen hebben geen of weinig last van een hallux valgus. Een behandeling dringt zich dan niet op.

Na verloop van tijd kan er echter pijn ontstaan ter hoogte van de voorvoet. Daarnaast kan de irratie thv de knobbel oplopen, voornamelijk bij spannend schoeisel.

Daarnaast kunnen er ook nog hamer-en of klauwtenen onstaan en uitgesproken eeltvorming door een veranderd drukpatroon ter hoogte van de voorvoet.

Diagnose

De diagnose wordt gewoonlijk gelegd door middel van een staande radiografie van de voet, gecombineerd met het klinisch uitzicht van de voorvoet en de eelt tekening.

[popup_anything id="1487"]

Behandeling

In de eerste plaats bestaat de behandeling uit een niet-operatieve benadering. Een combinatie van wijde schoenen met steunzolen is hiervoor ideaal. Hierdoor vermindert de druk op de knobbel. Daarnaast kan er ook overwogen worden om over te gaan tot op maat gemaakte schoenen, indien een operatieve behandeling niet gewenst is.

Wanneer deze conservatieve behandelingen niet voldoende zijn en de klachten blijven, kan er overgegaan worden naar een operatieve correctie.

Het doel van de operatie is om een rechte stand van de grote teen te verkrijgen waarbij er een goede steunfunctie ontstaat, schoenen kunnen gedragen worden en de pijn ter hoogte van de voorvoet verdwijnt.

Er zijn verschillende operatieve technieken om deze correctie tot stand te brengen, die worden bepaald afhankelijk van geval tot geval en afhankelijk van de voorkeur van de chirurg. Bij elk van deze technieken wordt de bunion of knobbel aan de binnenzijde van de voorvoet verwijderd om de irritatie weg te nemen en er worden correcties ter hoogte van het bot uitgevoerd.

[popup_anything id="1497"]

Hierbij wordt er vaak gebruik gemaakt van kleine schroefjes of plaatjes om het bot vast te zetten na de correctie van de scheefstand. Het duurt minimum een zestal weken vooraleer de botfragmenten opnieuw aan elkaar zijn vastgegroeid.

Wat is hallux rigidus?

Een hallux rigidus betekent letterlijk “stijve grote teen”. Er ontstaat artrose of slijtage in het gewricht tussen de voorvoet en de grote teen. Dit gewricht wordt gevormd door het eerste middenvoetsbeentje en het eerste kootje van de grote teen. Het kraakbeen, dat normaal glad is waardoor het gewricht soepel kan bewegen, wordt dunner en onregelmatig. Hierdoor schuren ruwe botoppervlakken tegen elkaar en ontstaat er overbelasting, pijn, opzetting van het gewricht en stijfheid.

Klachten

De belangerijkste klacht is pijn aan het grote teen gewricht. Vaak treedt er ook ochtendstijfheid en startpijn op. De pijnklachten manifesteren zich voornamelijk tijdens het afrollen van de voet tijdens het stappen. Hoge hakken dragen is extra pijnlijk. Er kan ook een zwelling van het gewricht optreden. Het uitzoeken van goede en aangename schoenen kan moeilijk zijn. De pijn kan uitstralen naar de hele voorvoet. Ook relatief jonge mensen kunnen hier last van hebben.

Diagnose

Met klassieke radiografieën kan de diagnose meestal gesteld worden, samen met de een klinisch onderzoek na het aftoetsen van de klachten.

[popup_anything id="1493"]

Behandeling:

• Niet operatief:

Wijdere schoenen dragen of het verbreden van de eigen schoenen kan in het beginstadium pijnlijke drukplekken voorkomen. Ook een steunzool kan soms de klachten verbeteren. Medicamenteus kan er getracht worden met een pijnstiller en/of ontstekingsremmer de lokale pijn en stijfheid te verminderen.

• Operatief:

Bij blijvende klachten kan er overgegaan worden tot een operatie ondanks een maximale conservatieve behandeling. Er zijn verschillende ingrepen mogelijk voor een hallux rigidus. Aan de boven- of mediale zijde van de grote teen wordt er een insnede gemaakt.

[popup_anything id="1494"]

Meestal wordt er overgegaan tot een artrodese of het vastzetting van het gewricht tussen de middenvoet en de grote teen zelf. Het beschadigde kraakbeen wordt verwijderd zodat er bot op bot contact is. Dit wordt dan gefixeerd met een plaatje en schroefjes. Het nadeel van deze ingreep is dat dat het eerste gewricht van de grote teen niet meer kan bewogen worden. In de praktijk wordt dit echter vrij goed verdagen.